The Effect of Smartphone Usage In English Learning Interest at SMP 1 Dua Pitue

  • Nur Mardani Fakultas Sastra, Universitas Muslim Indonesia
  • Andi Mulyani Kone Fakultas Sastra, Universitas Muslim Indonesia
  • Sulastri Sulastri Fakultas Sastra, Universitas Muslim Indonesia
Keywords: Effect, Gadget Usage, Learning Interests

Abstract

The purpose of the study was to find  out the effetch of gadget use on interests of learning English of grade IX students in SMP 1 Dua Pitue. The research method that used was quantitative Ex post facto. The free variable was the use of the gadget, while the bound variable was the interest in learning English students. The research population used was a class IX student in SMP 1 Dua Pitue. The sample used was all students of class IX SMP 1 Dua Pitue which amounted to 52 students using random sampling techniques. The data analysis techniques used were prerequisite analysis test that include normality test and linearity test, as well as hypothesis test that include descriptive analysis, and simple linear regression analysis. The results showed that there was an influence on the learning interests of students of grade IX SMP 1 Dua Pitue by 23,3%. Based on the analysis of data has been done, there was a positive influence indicated by the value of the correction coefficient (rxy) of 0,505 and the coefficient of determination (r2) of 0.255. While the value of thitung is 4,134 from ttabel of 1.675 and the significance value obtained by 0.00 was less than the significance of the decree of 0.05. The effect of gadget use on learning interests proved significant with a SIG value of 0.000 smaller than 0.05.

References

Arfi, B. 2013. Hasil Survey Kebiasaan Pengguna Smartphone di Indonesia. Viva News.
Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian : Suatu dekat Praktik . Jakarta: Rineka Cipta .
_________________. 2010. Prosedur penelitian suatu pendekatan Praktek . Jakarta: Rineka Cipta.
Chusna, PA (2017). Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, Vol 17(2), 315-330
Departemen Pendidikan Nasional. (2008). kamus Besar Bahasa Indonesia. Edisi Keempat. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Umum .
Djali. (2007). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Djemari Mardapi. (2008). Teknik Penyusunan Instrumen Tes dan Non Tes. Yogyakarta: Mitra Cendekia Press.
Elizabeth Hurlock. (2010). Perkembangan Anak. Jilid 2 (Terjemahan meitasari Tjandrosa). Jakarta: Erlangga .
Gifary, S., Lis, K. 2015. Intensitas penggunaan Smartphone terhadap perilaku Komunikasi . Jurnal Sosioteknologi . Jil. 14 (2).
Iswidharmanjaya, D. 2014. Bila si kecil panduan bermain gadget bagi orang tua untuk mengerti faktor-faktor penyebab anak kecanduan gadget. Yogyakarta: Bisakimia .
Jaji. 2020. Pengaruh Pendidikan Kesehatan Dengan Media Leaflet Terhadap Pengetahuan Warga Dalam Pencegahan Penularan COVID-19. Seminar Nasional Keparawatan .
Juditha , C. 2011. Hubungan Penggunaan Situs Jejaring Sosial Facebook Terhadap perilaku Remaja di Kota Makassar. Jurnal Peneliti IPTEK-KOM. Jil 13(1).
Kartika, U. 2014. 10 Alasan Anak Perlu Lepas dari Gadget. Kompas kesehatan .
Kerlinger, Fred N. 2002. Asas-Asas Penelitian Perilaku. Yogyakarta: Pers Universitas Gajah Mada.
Makmum , K. 2014. Psikologi belajar. Yogyakarta: Aswaja persindo.
Muhibbin , S. 2011. Psikologi belajar . Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada .
Naeklan Simbolon. (2014). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat belajar dari journal.unimed.ac.id. Diakses pada tanggal 24 Agustus 2020 pukul 07.50 WITA.
Ndari (2012). Efek penggunaan Hanphone Bagi Pelajar dari
http://ndarilavers.wordpress.com/2012/09/26/pengaruh- penggunaan handphone bagi pelajar. Diakses pada tanggal 28 September 2020 pukul 13.00 WITA.
Safari. 2003. Indikator Minat belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Sappaile, B., I. 2010. Konsep Penelitian Ex-Post Facto. Jurnal Pendidikan Matematika. Jil. 1 Nomor 2.
Slamet. 2010. Belajar dan faktor-faktor yang Mempengaruhinya . Jakarta: PT. Rinka Cipta.
Sudaryono . (2012). Evaluasi Dasar-Dasar Pembelajaran . Yogyakarta: Graha Ilmu
Sunita, I., Eva, M. 2018. Pengawasan Orang TUa melawan dampak Penggunaan Gadget Pada Anak. Jurnal Ketahanan. Jil. 3 (3).
Sutrisno , H. 2004. Analisis Regresi . Yogyakarta: Andi Offset.
Syafrina Maulana. (2013). Gadget Baik Gak Sih?.
http//:syafrinamaulana.wordpress.com/2013/11/27/gadget-baik-gak-sih/. Diakses pada 29 September 2020 pukul 08.50 WITA.
Warisyah, Y. 2015. Pentingnya “Pendampingan Dialogis” Orang Tua Dalam Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan . Hal 130-138.
Widiawati . 2014 . Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Daya Kembang Anak . Jakarta : Universitas Budi Luhur.
Winkel. (2009). Psikologi Pengajaran . Yogyakarta: Media Abadi.
Published
2022-03-31
Section
Artikel