Pemanfaatan Profil Pelajar Pancasila untuk Membantu Siswa dalam Menelaah Teks Prosedur Bahasa Indonesia

  • Adellia Putri Wulandari Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Markhamah Markhamah Universitas Muhammadiyah Surakarta
Keywords: implementation, Profil Pelajar Pancasila, procedure text

Abstract

The aim of this research is to explain the Profil Pelajar Pancasila (P3) used in learning procedural text analysis for class VII students at SMP Muhammadiyah 15 Wonoharjo. The research methodology integrates a qualitative approach with procedural elements. Two ways of collecting data other than tests are questionnaires and observation. The qualitative description method was used to test the data. The research conclusion shows that students appear to show a series of behaviors and characteristics that are in accordance with the P3 dimensions when they learn to interpret procedural texts. Learners demonstrate a series of behaviors and characters that are consistent with the P3 dimensions. Research findings show that students can effectively apply the P3 dimensions starting with the routine of worship and prayer, the ability to accept differences in perceptions and opinions, the ability to participate in small group discussions, the capacity for critical thinking and problem solving, and their ability to act independently and wisely as part of their responsibilities as students of Pancasila.

References

Atikasary, W., & Narimo, S. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Meningkatkan Profil Pelajar Pancasila di SMK Muhammadiyah 1 Sragen. Surakarta: FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Cintia, N. I., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Hasil Belajar Siswa. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(1), 67–75. https://doi.org/10.21009/pip.321.8.
Ernawati, Y., & Rahmawati, F. P. (2022). Analisis Profil Pelajar Pancasila Elemen Bernalar Kritis dalam Modul Belajar Siswa Literasi dan Numerasi Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6132–6144. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3181.
Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075.
Istianingsih, G. & Dharma, D. S. A. (2021). Integrasi Nilai Karakter Diponegoro dalam Pembelajaran untuk Membentuk Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Kebudayaan, 16 (1), 25-42. https://doi.org/10.24832/jk.v 16i1.447.
Jamaludin & Alanur, S. N. (2021). Pengembangan Civic Knowledge dan Literasi Informasi di Masa Pandemi Covid-19 melalui Case Method pada Mahasiswa Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Pendidikan Kewarganegaraan: Jurnal Ilmiah Hasil Penelitian maupun Pemikiran Kritis, 11(1), 28-36. http://dx.doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v11i01.10083.
Jamaludin dkk. (2022). Penerapan NilaiProfil Pelajar Pancasila melalui Kegiatan Kampus Mengajar di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas (JCP), 8(3), 698-709. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2553.
Kemendikbud. (2022). Profil Pelajar Pancasila. http://ditpsd.kemdikbud.go.id/hal/profil-pelajarpancasila, Diakses pada 12 November 2023.
Kurniawaty, I., Faiz, A., & Purwati, P. (2022). Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan 4(4), 5170-5175. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3139.
Mardewi, M., & Mansyur, U. (2023). Penerapan Model Cooperative Script untuk Meningkatkan Keterampilan Siswa Membaca Teks Eksposisi. DIDAKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 31-36. https://doi.org/10.33096/didaktis.v1i1.300.
Musdolifah, A., Maulida, N., & Yankiapoli, Y. N. (2023). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dalam Pembelajaran Teks Anekdot di Kelas X DKV SMK Negeri 3 Balikpapan. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 16(1), 195-214. https://doi.org/10.30651/st.v16i1.15700.
Muslich, M. (2022). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional PT Bumi Aksara.
Nur'aini, A., & Narimo, S. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka pada Proses Pembelajaran di SMK Negeri 3 Sukoharjo. Surakarta: FKIP Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Oktari, D. P., & Kosasih, A. (2019). Pendidikan Karakter Religius dan Mandiri di Pesantren. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(1), 42-52. https://doi.org/10.17509/jpis.v28i1.14985.
Rahayuningsih, F. (2021). Internalisasi Filosofi Pendidikan Ki Hajar Dewantara dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Social: Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 1(3), 177–187. https://doi.org/10.51878/social.v1i3.925.
Sari, A. A. F., Maskhuriyah, D. E., Fatchan, E. G., Murti, V. S., & Maulidia, W. (2022). Mempersiapkan Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembelajaran PKn Di Sekolah Dasar. SNHRP, 4, 1068–1074. Retrieved from https://snhrp.unipasby.ac.id/prosiding/index.php/snhrp/article/view/433.
Widayati, S. (2020). Gotong Royong. Semarang: Alprin.
Zuchron, D. (2021). Tunas Pancasila. Jakarta: Direktorat Sekolah Dasar Kemdikbudristek.
Published
2024-03-15
How to Cite
Wulandari, A., & Markhamah, M. (2024). Pemanfaatan Profil Pelajar Pancasila untuk Membantu Siswa dalam Menelaah Teks Prosedur Bahasa Indonesia. DIDAKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 25-32. https://doi.org/10.33096/didaktis.v2i1.586