Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar
Abstract
This study aims to find out the problems that occur in learning Indonesian in elementary schools, especially class IV SDN Gili Barat, Kamal District, Bangkalan Regency, East Java. Participants in this study were class IV teachers and 18 male students and 8 female students with a total of 26 students. Data collection techniques used in this study were observation, interviews, questionnaires and tests. The first step before observing learning in class, the researcher conducted a case study at school. Furthermore, researchers made observations of student learning in the classroom with the aim of observing the state of the class during direct learning. The instruments used by the researchers were interview sheets with class teachers, observation sheets in class, student questionnaires and oral tests in the form of reading material. The reading material used by researchers is reading text in student books with the title "Weather Conditions". The results showed that the problems in learning Indonesian in class IV-A SDN Gili Barat were that there were some students who lacked vocabulary mastery because students did not use Indonesian in the school environment, inadequate learning facilities and lack of student activity in class and there were 3 students in the category of reading fluently, 7 students can read and 16 students can read fluently.
References
Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (BASASTRA) di Sekolah Dasar. PERNIK: Jurnal PAUD, 2(1), 35-37.
Emosda, E. & Putri, E. (2018). Hubungan Gaya Mengajar Guru Dengan Keaktifan Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(1), 92-110.
Fransiska, R. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran (Bapu) Baca Puisi untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Materi Bahasa Indonesia Kelas IV UPT SDN 110 Gresik. Research Journal.
Kanza, N. R. F., Albertus. D. L., & Heny, M. W. (2020) Analisis Keaktifan Belajar Siswa Menggunakan Model PBL dengan Pendekatan STEM pada Pembelajaran Fisika Materi Elastisitas di Kelas XI MIPA 5 SMAN 2 Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika, 9(2), 71-77.
Khoiruman, M. A. (2021). Analisis Hambatan Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Kajian Linguistik, 9(2), 51-53.
Kurniawan, M. S., Wijayanti, O., & Hawanti, S. (2020). Problematika dan Strategi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan.
Mardewi, M., & Mansyur, U. (2023). Penerapan Model Cooperative Script untuk Meningkatkan Keterampilan Siswa Membaca Teks Eksposisi. DIDAKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 31-36. https://doi.org/10.33096/didaktis.v1i1.300Dasar, 1(1), 65-73.
Pratama, A. R. & Kholidya, C. F. (2022). Pengembangan Multimedia Interaktif Materi Arsitektur Komputer Pada Mata Pelajaran Komputer dan Jaringan Dasar untuk Kelas X Jurusan Multimedia di SMK PGRI 3 Sidoarjo.
Pratiwi, C. P. (2020). Analisis Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar: Studi Kasus pada Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar. JPE (Jurnal Pendidikan Edutama), 1(1), 1-5.
Purwandari, G., Winata, W., & Suradika, A. (2020). Pemberdayaan Pendidikan Melalui Kegiatan Pojok Membaca di Rawakalong, Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ. Website: http://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaskat.
Rukin. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Makassar: Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.
Sari, M. U. K. dkk. (2021). Upaya Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia dengan Menggunakan Permainan Anagram di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3615-3622.
Setiyani, R., Badruzzaman, N. & Muhajang, T. (2018). Pengaruh Penguasaan Ilmu Tajwid terhadap Minat Membaca Al-Quran. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 2018 PGSD Universitas Pakuan, 105-110.
Wahab, A. (2022). Upaya Guru dalam Membiasakan Siswa Menggunakan Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar Negeri 88 Lebong. Bengkulu: Universitas Islam Negeri Fatmawati.
Widiyarto, S., Rusdianto, M., & Paryono, P. (2018). Peningkatan Penguasaan Kosa Kata Siswa SD Melalui Penggunaan Media Boneka Tangan. JPGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(1), 19-25.
Widiyastuti, E. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar dan Keaktifan Siswa dalam Materi Penjumlahan dan Pengurangan Bilangan Sampai Angka 20 dengan Menggunakan Permainan Bola Keranjang Siswa Kelas 1 SDN Kaliagkrik I. Jurnal Mitra Pendidikan, 2(1), 1323-1336.