Analisis Buku Teks Bahasa Indonesia SMA Kelas X Ditinjau dari Aspek Kesesuaian Materi Ajar dengan Kurikulum

  • Nurfathana Mazhud Universitas Muslim Indonesia
Keywords: textbooks, teaching materials, curriculum

Abstract

A teacher conveys various learning materials, of course, still referring to the learning resources used by the school. Learning resources that can be used in the process of learning activities at school are very varied, one of which is textbooks. This study aims to describe the analysis of the suitability of the material with the curriculum by focusing on the competencies in the curriculum of Indonesian Language subjects. Therefore, the researcher will analyze the Indonesian Language textbook published by the Ministry of Education and Culture in the latest revised edition in 2017 for high school class X. The design used in this study is a qualitative descriptive research design. In the application of this research design, the author collects data on the description of learning materials in the Indonesian Language textbook for class X, processes, and then analyzes the data on the suitability of material aspects with the curriculum. To test the data that has been analyzed, the researcher conducted a data triangulation examination and source triangulation. The results of the study show that the description of the material of each chapter has basically presented completely based on the indicators that must be achieved. The feasibility of describing the content of the material in the Indonesian Language book for class X from themes 1-8 has met the criteria for completeness of the content, namely the material described to support the achievement of core competencies (KI) and basic competencies (KD). The presentation of the material in this book refers to the revised 2013 curriculum, which uses texts in the context of developing student competencies.

References

Agustina, E. S. (2017). Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Teks: Representasi Kurikulum 2013. AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra, 18(1), 84–99.
Alisnaini, A. F., Syahira, F., Ariyani, V., Syahrial, S., & Noviyanti, S. (2022). Penerapan Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar Berbasis Teks dalam Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(3), 387–393. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i3.4322
Astari, T. (2022). Pengembangan Buku Teks dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Madako Elementary School, 1(2), 163–175. https://doi.org/10.56630/mes.v1i2.56
Fauzi, S. A., & Mustika, D. (2022). Peran Guru Sebagai Fasilitator dalam Pembelajaran di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(3), 2492–2500. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i3.5113
Haryemi, I. (2023). Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar. DIDAKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 57-64. https://doi.org/10.33096/didaktis.v1i2.304
Khairunnisa, F., & Mayrita, H. (2019). Evaluasi komponen kelayakan isi buku ajar bahasa Indonesia: kesesuaian materi dengan kurikulum. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra, 4(1), 408–416. https://doi.org/10.32696/ojs.v4i1.220
Maskur, M. (2023). Dampak Pergantian Kurikulum Pendidikan Terhadap Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan (JKIP), 1(3), 190–203. https://doi.org/10.61116/jkip.v1i3.172
Meliawati & Hamid. (2020). Analisis Konten pada Buku Teks Bahasa Inggris untuk Kelas X Berjudul Bahasa Inggris untuk SMA/MA/SMK/MAK Kelas X. Jurnal Penelitian Pendidikan, 20(1), 83–90. https://doi.org/10.17509/jpp.v20i1.24556
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 8 Tahun 2016 tentang Buku yang Digunakan oleh Satuan Pendidikan.
Rohmah, A., & Wulandari, R. (2022). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Model Pembelajaran ASSURE Untuk Mengajarkan Pemecahan Masalah. Natural Science, 8(2), 141–155. https://doi.org/10.15548/nsc.v8i2.3769
Romyati, E., & Tjahjono, A. (2021). Pemanfaatan Buku Teks dalam Menunjang Pembelajaran Matematika di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri I Kebumen Tahun 2019. Jurnal Riset Akuntansi dan Bisnis Indonesia, 1(1), 217–227. https://doi.org/10.32477/jrabi.v1i1.351
Sholikha, S. N., & Fitrayati, D. (2021). Integrasi Keterampilan 4C dalam Buku Teks Ekonomi SMA/MA. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2402–2418. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.823
Sitepu, B. P. (2014). Penulisan Buku Teks Pelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Suherli, Suryaman, M., Septiaji, A., Muliastuti, L. (2017). Bahasa Indonesia Kelas X. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemdikbud.
Suryadien, D., Dini, R., & Dewi, A. A. (2022). Rencana Implementasi Kurikulum Prototipe pada Masa Pandemi Covid-19 di Indonesia. Jurnal PGMI UNIGA, 1(1), 27–34.
Ulumudin, I., Mahdiansyah, M., & Joko, B. S. (2017). Kajian Buku Teks dan Pengayaan: Kelengkapan dan Kelayakan Buku Teks Kurikulum 2013 serta Kebijakan Penumbuhan Minat Baca Siswa. Jakarta: Pusat Penelitian Kebijakan Pendidikan dan Kebudayaan, Balitbang, Kemendikbud.
Zulfikar, F. (2022). Model Kurikulum Baru 2022: Opsional hingga Tidak Ada Penjurusan di SMA. Diakses pada laman https://www.detik.com/edu/sekolah model-kurikulum-baru-2022-opsional-hingga-tidak-ada-penjurusan-di-sma detik.edu.
Published
2024-08-24
How to Cite
Mazhud, N. (2024). Analisis Buku Teks Bahasa Indonesia SMA Kelas X Ditinjau dari Aspek Kesesuaian Materi Ajar dengan Kurikulum. DIDAKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 65-72. https://doi.org/10.33096/didaktis.v2i2.735