Penerapan Pendekatan CRT (Culturally Responsive Teaching) dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Surat Pribadi Siswa SMP

  • Debby Ocktavia Universitas Pakuan
  • Rina Rosdiana Universitas Pakuan
  • Nurjannah Nurjannah Universitas Pakuan
Keywords: writing skills, personal letter, culturally responsive teaching

Abstract

The purpose of this study was to analyze the improvement of personal letter-writing skills by applying the CRT (Culturally Responsive Teaching) approach to students of SMP Negeri 3 Kota Bogor. This study is a classroom action research with subjects of Class VII students of SMP Negeri 3 Kota Bogor which was carried out in two cycles. Data collection techniques were in the form of observation, assessment of personal letter-writing skills, and photo and video documentation. Data analysis techniques used qualitative and quantitative descriptive analysis techniques. The results of the study showed that the average value of all aspects observed in writing personal letters of students in cycle 1, students who had not completed were 20 people with a percentage of 64.51% and students who had completed were only 11 people with a rate of 35.48%. Furthermore, in cycle 2 there was an increase, namely 25 students entered the complete category with a percentage of 81% and students in the uncompleted category were 6 people with a rate of 19%. Thus, the CRT approach succeeded in improving the personal letter-writing skills of class VII students of SMP Negeri 3 Kota Bogor.

References

Beding, V. O. (2021). Efektivitas Media Lagu Dalam Pembelajaran Daring Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Surat Pribadi Siswa SMP. 7(2), 471–476. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i2.1075
Cahyaningsih, R. S. W. (2023). Best Practice Peningkatan Kemampuan Siswa dalam Menulis Surat Pribadi dan Surat Dinas Kelas VII dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning di SMP Negeri 2 Sidoharjo. Tegal: FKIP Universitas Pancasakti Tegal.
Emilda. (2018). Kemampuan Menulis Surat Pribadi dengan Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri Siswa Kelas VII MTs Muhammadiyah Padangpanjang. Inovasi Pendidikan, 5(1), 30–37. https://doi.org/10.31869/ip.v5i1.803
Faebuadodo, H., & Harefa, N. A. J. (2023). Peningkatan Kemampuan Menulis Surat Menggunakan Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division di Kelas VII UPTD SMP Negeri 4 Gunungsitoli Tahun Pembelajaran 2022/2023. Lingua Franca:Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 7(2), 174–182. https://doi.org/10.30651/lf.v7i2.19969
Hamidah, A. R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kunjung Karya Dalam Meningkatkan Kemampuan Menelaah Unsur-Unsur, Kebahasaan, Dan Menulis Surat Pribadi Dan Surat Dinas. Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi.
Hasanudin, C., Rosyida, F., Fitrianingsih, A., & Kholiqul, A. (2020). Kolaborasi Flipped Classroom dengan Media Plotagon dalam Pembelajaran Menulis Teks Persuasi. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 9(2), 71–80. http://dx.doi.org/10.30659/jpbi.9.2.63-72
Izzati, I. (2023). Peningkatan Motivasi Belajar dan Keterampilan Menulis Surat Pribadi Berbantuan Media Mind Map di SMP. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru (PPG), 1(2), 637–647.
Lesmana, E. D., & Lubis, F. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran ARCS terhadap Kemampuan Menulis Surat Pribadi Siswa Kelas VII SMPN 11 Medan. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 6(2), 170–187. https://doi.org/10.22219/kembara.v6i2.13989
Maryana, S., & Sukmawati, W. (2021). Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Sederhana melalui Pendekatan Contextual Teaching And Learning (CTL). Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 7(4), 205–212.
Noortyani, R., Maghfirah, A., Maryaeni, Muin, F. (2022). Penerpan Pendekatan Culturally Responsive Teaching (CRT) Melalui Teks Drama “Sultan Suriansyah”. Jurnal Pembelajaran Sastra, 4(1), 13-24. https://doi.org/13-24. 10.51543/hiskimalang.v4i01.60
Rahmawati, D., & Citrawati, T. (2023). Jenis Kesulitan Menulis Puisi bagi Peserta Didik di Sekolah Dasar. DIDAKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 45–50. https://doi.org/10.33096/didaktis.v1i2.299
Rahmi, R. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Surat Pribadi Melalui Teknik Pelatihan Pada Siswa Kelas VII/3 Semester Ganjil Di MTSN Jeunieb Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal At-Tarbiyyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 4(2), 108–118. https://doi.org/10.54621/jiat.v4i2.190
Soplanit, A. F. (2019). Meningkatkan Keterampilan Menulis Surat Pribadi dengan Menggunakan Model Examples Non Examples pada Siswa Kelas VII A SMP Negeri 9 Kota Sorong Tahun pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan, 7(2), 62–75. https://doi.org/10.36232/pendidikan.v7i2.304
Sriyanti, S. (2017). Peningkatan Kemampuan Menulis Surat Pribadi dengan Menggunakan Metode Kolaborasi (Penelitian Tindakan Kelas VII MTsN 15 Ciamis). Diksatrasia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 156–163. https://doi.org/10.25157/diksatrasia.v1i2.594
Suherman, A. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Menggunakan Metode Akrostik (Penelitian Tindakan Kelas). Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 5(1), 33–48. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v5i1.1720
Sukirman, S. (2020). Tes Kemampuan Keterampilan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. Jurnal Konsepsi, 9(2), 72–81.
Suttrisno, S., & Puspitasari, H. (2021). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Membaca dan Menulis Permulaan (MMP) Untuk Siswa Kelas Awal. Tarbiyah Wa Ta'lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 8(2), 83–91. https://doi.org/10.21093/twt.v8i2.3303
Published
2024-09-04
How to Cite
Ocktavia, D., Rosdiana, R., & Nurjannah, N. (2024). Penerapan Pendekatan CRT (Culturally Responsive Teaching) dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Surat Pribadi Siswa SMP. DIDAKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 81-86. https://doi.org/10.33096/didaktis.v2i2.742