Analisis Prolematika Perkembangan Bahasa pada Anak Kelas III Madrasah Ibtidaiyah Negeri Lima Puluh Kota
DOI:
https://doi.org/10.33096/didaktis.v3i2.932Keywords:
language development, elementary students, learning environment, language learningAbstract
This study aims to describe the problems of language development among third-grade students at Madrasah Ibtidaiyah Negeri Lima Puluh Kota. The research focuses on identifying the factors that influence children’s language abilities, including family environment, school context, and psychological aspects. This research employed a qualitative descriptive method. Data were collected through observation, interviews, and documentation involving teachers and students. The data were analyzed through thematic reduction, display, and conclusion drawing. The findings reveal that children’s language difficulties are influenced by limited verbal stimulation at home, low social interaction at school, and the lack of varied learning media. Conversely, teacher support and a communicative learning environment help students overcome these difficulties. This study highlights the importance of collaboration between teachers and parents in creating a literacy-friendly environment that fosters language development among elementary school children.
Downloads
References
Alfiana, N., & Kuntarto, E. (2020). Analisis Pemerolehan Bahasa Anak pada Usia Dini dalam Konteks Lingkungan Keluarga. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 1–10. https://doi.org/10.31539/jpbs.v5i2.1941
Anggraini, D. (2021). Peran Orang Tua dalam Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini: Tinjauan Psikolinguistik. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1749–1760. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1005
Anggraini, V., Yulsyofriend, Y., & Yeni, I. (2019). Stimulasi Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Lagu Kreasi Minangkabau Pada Anak Usia Dini. Pedagogi : Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 73–84. https://doi.org/10.30651/pedagogi.v5i2.3377
Annafis, A. R. M. (2025). Bahasa Sebagai Wahana Pembentukan Identitas Sosial dalam Kehidupan Sehari-hari. Maliki Interdisciplinary Journal, 3(7), 497-503. Retrieved from https://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/17200
Desiani, N. (2019). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini dan Peran Lingkungan Sekitar. Jurnal Golden Age, 3(1), 25–33. https://doi.org/10.29408/goldenage.v3i1.1483
Fitriana, T. R., & Yusuf, M. (2024). Faktor Dominan Yang Mempengaruhi Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Di Indonesia: Systemic Literature Review. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 63-74. http://doi.org/10.24235/awlady.v10i1.16536
Nurfita, N. (2023). Penerapan Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Cerita Anak pada Pelajaran Bahasa Indonesia. DIDAKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 23-30. https://doi.org/10.33096/didaktis.v1i1.297
Papalia, D. E., Olds, S. W., & Feldman, R. D. (2021). Human Development (14th ed.). New York: McGraw-Hill Education.
Puspita, Y., Hanum, F., Rohman, A., Fitriana, F., & Akhyar, Y. (2022). Pengaruh Faktor Lingkungan Keluarga untuk Perkembangan Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Usia 2 Tahun 5 Bulan. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4888–4900. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2500
Putri, M. R., Andriani, S., & Wahyuni, L. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Inovatif untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 9(1), 55–64. https://doi.org/10.33369/jpdsn.v9i1.2231
Saifuddin, M. (2021). Pembentukan Karakter Bahasa Anak melalui Pola Asuh Keluarga dan Lingkungan Sosial. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 115–125. https://doi.org/10.31004/jpaud.v7i2.1184
Saubas, H. U. (2017). Bahasa sebagai Sarana Komunikasi dalam Pendidikan dan Komunikasi Ilmiah. Edukasi, 15(2), 126—134. https://doi.org/10.33387/j.edu.v15i2.518
Wahidah, S. Z., & Rahman, J. (2025). Variasi Bahasa Anak Usia Dini Di Desa Pajukukang Kabupaten Bantaeng. Elementary Journal: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1), 162-168. https://doi.org/10.47178/dhgmc125
Wahidin, U., Purnomo, E., & Rahmawati, N. (2021). Keterkaitan Perkembangan Fisik, Sosial, dan Bahasa Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 6(2), 98–107. https://doi.org/10.21009/jpdi.062.09
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Muthia Asril, Nadila Putri, Adrias Adrias, Fadila Suciana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.