Analisis Prolematika Perkembangan Bahasa pada Anak Kelas III Madrasah Ibtidaiyah Negeri Lima Puluh Kota

Authors

  • Muthia Asril Universitas Negeri Padang
  • Nadila Putri Universitas Negeri Padang
  • Adrias Adrias Universitas Negeri Padang
  • Fadila Suciana Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.33096/didaktis.v3i2.932

Keywords:

language development, elementary students, learning environment, language learning

Abstract

This study aims to describe the problems of language development among third-grade students at Madrasah Ibtidaiyah Negeri Lima Puluh Kota. The research focuses on identifying the factors that influence children’s language abilities, including family environment, school context, and psychological aspects. This research employed a qualitative descriptive method. Data were collected through observation, interviews, and documentation involving teachers and students. The data were analyzed through thematic reduction, display, and conclusion drawing. The findings reveal that children’s language difficulties are influenced by limited verbal stimulation at home, low social interaction at school, and the lack of varied learning media. Conversely, teacher support and a communicative learning environment help students overcome these difficulties. This study highlights the importance of collaboration between teachers and parents in creating a literacy-friendly environment that fosters language development among elementary school children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfiana, N., & Kuntarto, E. (2020). Analisis Pemerolehan Bahasa Anak pada Usia Dini dalam Konteks Lingkungan Keluarga. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 1–10. https://doi.org/10.31539/jpbs.v5i2.1941

Anggraini, D. (2021). Peran Orang Tua dalam Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini: Tinjauan Psikolinguistik. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1749–1760. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1005

Anggraini, V., Yulsyofriend, Y., & Yeni, I. (2019). Stimulasi Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Lagu Kreasi Minangkabau Pada Anak Usia Dini. Pedagogi : Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 73–84. https://doi.org/10.30651/pedagogi.v5i2.3377

Annafis, A. R. M. (2025). Bahasa Sebagai Wahana Pembentukan Identitas Sosial dalam Kehidupan Sehari-hari. Maliki Interdisciplinary Journal, 3(7), 497-503. Retrieved from https://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/article/view/17200

Desiani, N. (2019). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini dan Peran Lingkungan Sekitar. Jurnal Golden Age, 3(1), 25–33. https://doi.org/10.29408/goldenage.v3i1.1483

Fitriana, T. R., & Yusuf, M. (2024). Faktor Dominan Yang Mempengaruhi Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Di Indonesia: Systemic Literature Review. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 63-74. http://doi.org/10.24235/awlady.v10i1.16536

Nurfita, N. (2023). Penerapan Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Cerita Anak pada Pelajaran Bahasa Indonesia. DIDAKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 23-30. https://doi.org/10.33096/didaktis.v1i1.297

Papalia, D. E., Olds, S. W., & Feldman, R. D. (2021). Human Development (14th ed.). New York: McGraw-Hill Education.

Puspita, Y., Hanum, F., Rohman, A., Fitriana, F., & Akhyar, Y. (2022). Pengaruh Faktor Lingkungan Keluarga untuk Perkembangan Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Usia 2 Tahun 5 Bulan. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4888–4900. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2500

Putri, M. R., Andriani, S., & Wahyuni, L. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Inovatif untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 9(1), 55–64. https://doi.org/10.33369/jpdsn.v9i1.2231

Saifuddin, M. (2021). Pembentukan Karakter Bahasa Anak melalui Pola Asuh Keluarga dan Lingkungan Sosial. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 115–125. https://doi.org/10.31004/jpaud.v7i2.1184

Saubas, H. U. (2017). Bahasa sebagai Sarana Komunikasi dalam Pendidikan dan Komunikasi Ilmiah. Edukasi, 15(2), 126—134. https://doi.org/10.33387/j.edu.v15i2.518

Wahidah, S. Z., & Rahman, J. (2025). Variasi Bahasa Anak Usia Dini Di Desa Pajukukang Kabupaten Bantaeng. Elementary Journal: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1), 162-168. https://doi.org/10.47178/dhgmc125

Wahidin, U., Purnomo, E., & Rahmawati, N. (2021). Keterkaitan Perkembangan Fisik, Sosial, dan Bahasa Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 6(2), 98–107. https://doi.org/10.21009/jpdi.062.09

Downloads

Published

2025-09-30

How to Cite

Asril, M., Putri, N., Adrias, A., & Suciana, F. (2025). Analisis Prolematika Perkembangan Bahasa pada Anak Kelas III Madrasah Ibtidaiyah Negeri Lima Puluh Kota. DIDAKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 77-82. https://doi.org/10.33096/didaktis.v3i2.932

Similar Articles

11-20 of 22

You may also start an advanced similarity search for this article.