Pengaruh Penggunaan Media Blog Terhadap Minat Belajar Siswa pada Keterampilan Menulis Pengalaman Pribadi

  • Andi Rida Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Aliem Bahri Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Andi Paida Universitas Muhammadiyah Makassar
Keywords: interest to learn, blog media, writing skills, personal experiences

Abstract

The purpose of this research is to determine the use of blog media on learning interest in writing skills, and personal experiences of class V students at SDN 179 Tanah Beru, Bulukumba Regency, in terms of the use of student interest response questionnaires. The type of research used is pre-experimental research. The research design used is a one-shot case study, namely experimental research carried out by demonstrating the strength of measurement and scientific value of a research design. The experimental subjects in this research were 19 students as a trial class to apply the use of blog media. The data collection technique used is a questionnaire technique of student learning interests or student responses. The research results show that from the results of the data analysis of the student interest in learning questionnaire, the ideal score is 92.89%, which is in the very good category. So, it can be concluded that the influence of using blog media on interest in learning the personal experience writing skills of class V students at SDN 179 Tanah Beru, Bulukumba Regency is in the very good category.

References

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (Basastra) di Sekolah Dasar. PERNIK: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839.
Andani, D. A. (2016). Pemanfaatan Hasil Media Blog dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran TIK Menggunakan Metode Survey Question Read Recite and Review (SQ3R) di SMP Mataram Semarang. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Hapudin, H. M. S. (2021). Teori Belajar dan Pembelajaran: Menciptakan Pembelajaran yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Prenada Media.
Hendarita, Y. (2021). Model Pembelajaran Blended Learning dengan Media Blog. Dari https://sibatik.kemdikbud.go.id/inovatif/assets, Diakses pada 21 September 2023.
Mansyur, U., & Akidah, I. (2018). Peningkatan Kompetensi Profesional Guru MTs DDI Padanglampe Kabupaten Pangkep melalui Pelatihan Penulisan Karya Tulis Ilmiah. JPPM (Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat), 2(2), 273–278. https://doi.org/10.30595/jppm.v2i2.2589.
Mansyur, U., Akidah, I., & Sulaiman, R. (2022). Problems of Online Learning According to Students During The Covid-19 Pandemic. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 14(4), 5079-5088. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i4.1998.
Mardhiati, A. (2023). Technological, Pedagogical, and Content Knowledge (TPACK) untuk Penguasaan Konsep dan Kemandirian Belajar Bahasa Indonesia Siswa. DIDAKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 65–70. https://doi.org/10.33096/didaktis.v1i2.328.
Munirah. (2015). Pengembangan Menulis Paragraf. Yogyakarta: Penerbit Deepulish.
Musta’in, A. (2020). Strategi Musyawarah Guru Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Sekolah Menengah Atas dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam Kabupaten Madiun. Doctoral Dissertation: Universitas Muhammadiyah Ponorogo.
Nurfita, N. (2023). Penerapan Model Project Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Cerita Anak pada Pelajaran Bahasa Indonesia. DIDAKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 23–30. https://doi.org/10.33096/didaktis.v1i1.297.
Rahmawati, D., & Citrawati, T. (2023). Jenis Kesulitan Menulis Puisi bagi Peserta Didik di Sekolah Dasar. DIDAKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 45–50. https://doi.org/10.33096/didaktis.v1i2.299.
Santoso, N. E. (2017). Efektivitas Pemanfaatan Web Blog (Blog) sebagai Media Pembelajaran pada Materi Limit Fungsi di Kelas XI IPA I SMA Negeri 6 Yogyakarta. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.
Sulasmianti, N. (2018). Pemanfaatan Blog sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Teknodik, 22(2), 143–158. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.365.
Zaifullah, Z., Cikka, H., & Kahar, M. I. (2021). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Interaksi Dan Minat Belajar Terhadap Keberhasilan Peserta Didik Dalam Menghadapi Pembelajaran Tatap Muka Di Masa Pandemi Covid 19. Guru Tua: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 9–18. https://doi.org/10.31970/gurutua.v4i2.70.
Published
2024-03-16
How to Cite
Rida, A., Bahri, A., & Paida, A. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Blog Terhadap Minat Belajar Siswa pada Keterampilan Menulis Pengalaman Pribadi. DIDAKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 33-38. https://doi.org/10.33096/didaktis.v2i1.581